Proiecte extracurriculare

 

Proiectul educativ ROMANIE - PLAI DE DOR, editia 8, 2022

 

 

 

Biblioteca Școlii Gimnaziale Nr. 11

Săptămâna Educației Gobale: Este lumea noastră. Să acționăm!

 

Este o perioadă dificilă, în care comunicarea este modestă și fiecare, adult sau copil, se adâncește în sine și în propriile gânduri.

„Ce (mai) faci?” – a fost un proiect despre comunicare și apropiere... la distanță, în cadrul Săptămânii Educației Globale 2020. La ce conduce această situație care afectează întreaga lume, care sunt pericolele și mai ales, ce modalități de ameliorare avem la îndemână, cât de importantă este comunicarea reală cu cei apropiați, toate au reprezentat puncte de interes în jurul cărora s-au desfășurat activități cu elevii.

Adolescenții au parte de provocări numeroase în plan personal, iar cercetarea propriilor trăiri a fost un bun prilej pentru autocunoaștere și conștientizare. Coordonați de prof. Cristina Aionițoaei, elevii clasei a VII-a A au ales să aștearnă pe hârtie „Gânduri pentru cei de departe” – o colecție cu adevărat emoționantă de scrisori pline de cuvinte frumoase și sentimente puternice, amestecate. Cel mai apăsător dintre ele este dorul: de părinții plecați, de frați sau surori, de prieteni dragi.

Alți elevi din clasele a VII-a și a VIII-a A (coordonator, prof. Aura Airinei) au realizat o revistă bilingvă, franceză/română, despre "a fi aproape de la distanță": comunicarea în perioada pandemiei, cum să fim aproape de cei dragi, de colegi și de prieteni, în ciuda distanței, despre cum influențează pandemia relațiile dintre oameni. Pe lângă articole, revista conține mesaje și desene sugestive. Grafica a fost realizată cu ajutorul unor programe gratuite și a fost pusă la dispoziția tuturor elevilor, pe platforma și pe site-ul școlii. 

Prof. Carmen Socianu și-a îndreptat atenția, alături de elevi, spre riscul de a dezvolta diverse probleme de adicție. După o privire atentă asupra propriei persoane, adolescenții au recunoscut pericolele pe care se văd nevoiți să le înfrunte: dependența de alimente, de televizor și cel mai des întâlnită, dependența de telefon. Le-au recunoscut și au căutat metode pentru a le evita sau a le combate. Comunicarea a avut, și în acest caz, un rol extrem de important.

Elevii mai mici, deși afectați de ce se întâmplă, se arată încă deschiși la dialog, mai ales cu părinții și bunicii. Prof. Simona Acsente a ales să le păstreze seninătatea și le îndrepte atenția către cărți. Clasa a III-a C a invitat-o la dialog pe scriitoarea Ana Rotea, autoarea seriei de succes „Detectivii Aerieni”.

Întrebările: Ce putem face pentru a ne simți bine?/Când va fi bine?/Respectăm regulile?/Cui putem spune ,,Mulțumesc!”? au scos în evidență frământările interioare ale elevilor din clasa a II-a A. Coordonați de prof. Doina Răduțac, ei au concluzionat că doar împreună putem fi puternici. 

De la ideea de „împreună” a plecat și proiectul clasei I B (prof. coordonator Maria Ostafe), în parteneriat cu clasa I, Școala Alexe Mateevici, Raionul Cahul, Rep. Moldova. E o poveste frumoasă ce se va desfășura pe întreg parcursul anului școlar, sub titlul ”Curcubeul și puișorii de soare”.

Nici preșcolarii de la Grădinița cu PP. Nr. 14 (prof. coordonatori Anechitei Ionela și Balasan Adriana) nu au fost lăsați deoparte. În fiecare zi a săptămânii, cei mici au desfășurat câte o activitate, avându-i în preajmă pe adulți. Cei mari au încercat să afle cum se simt copiii și ce cred despre perioada pe care o trăim, încercând să le transmită speranță și să-i încurajeze.

Câștigul major în urma acestor activități s-a dovedit a fi, surprinzător, al adulților: speranța într-o lume mai bună și mai senină, un plus de încredere într-un „mâine”.

Revista franceza, prof. Aura Airinei

 

a